Szeifert
Natália neve számomra teljesen ismeretlen volt, hiszen, ahogy azt vállalom és
sajnálom is, erős a lemaradásom kortárs magyar irodalom tekintetében. Erről a
könyvről Juhász Anna Kortársaság című műsorában hallottam, ahol Péterfy Gergely
nagy elragadtatással mesélt róla. A szerzőnek Az altató szerekről című könyve
hozta meg az igazi sikert, amit bár nem olvastam, a fülszöveg alapján valahogy
úgy érzem, hogy „inverz” verziója a Mi van veletek, semmi? történetének. Míg az
előbbiben női sorsokról van szó, addig az írónő legújabb könyvében férfi
életutakra kapunk rálátást. De hogy valójában mi köze van egymáshoz a két
történetnek persze csak akkor derül majd ki, ha Az altató szerekről – t is
elolvasom.
Szeifert Natália (forrás: kalligram.libricsoport.hu) |
Mielőtt kitérnénk
a fent említett férfisorsokra, először érdekesnek tartom, ha a formáról is szót
ejtünk. Számomra Szeifert regénye bizonyos tekintetben a kettősségek könyve. Ez
már rögtön a kötet kézbevétele után feltűnik. Tipográfiailag ugyanis nagyon
érdekes, hogy a borítón a cím betűtípusa lendületes, fiatalos, szinte azt sugallja,
hogy egy ifjúsági regénnyel lesz dolgunk, majd amikor kinyitjuk a könyvet, a
belső oldalakon egészen mást tapasztalunk. Nagyon tömött, szorosan szedett
sorokat látunk a szokásos, formális betűtípussal, kevés párbeszéddel, és a
fejezetek sem különülnek el élesen egymástól. Számomra ez kettősség a könyvben,
mint kézzelfogható tárgyban, arra utal, hogy bár itt fiatal felnőttek életéről
olvashatunk, ami akár könnyednek is tűnhet, mégis súlyos személyes sorsokkal és
társadalmi jelenségekkel kell szembesülnünk.
Nem
ragad le a történet a két főszereplő, Grafit és Pók életénél, hanem ezerfelé
szerteágazik, sok társadalmi jelenségre, valamint a 2000-es, 2010 – es évek
jelentős eseményeire reagál. A cselekmény fő irányvonalát két idegen véletlen –
vagy sorsszerű (?) találkozása adja: a rajztanárként dolgozó Grafit egy nagy
szakítás, a kétes üzletekkel foglalkozó Pók pedig egy csúnya verekedés után
van, amikor egymásba botlanak. Ezután pedig együtt is maradnak. Gyorsan
összeköti őket egyfajta ismerősség érzés. Később aztán kiderül, hogy valóban
nagyon hasonlóak: kicsit különcök, kicsit kívülállók, inkább befelé forduló,
csendes személyiségek, akik hasonló (talán teljes generációjukra jellemző)
céltalanságban élik az életüket, javarészt csak tengődnek, sodródnak a
mindennapokban. Ez nem egy felszabadító „carpe diem” életérzés, a szereplők úgy
tűnik, hogy sokáig nem is tudják, vagy fogalmazzák meg, hogy nem tartanak
semerre, nincs velük semmi, mégis boldogtalanságuk folyton felsejlik a sorok
között. És ha már a kettősségeket említettem, érdekes, hogy nagyon erőteljes,
nagyon mély személyes sorsokról olvashatunk, miközben szerintem mégsem ezeken
van az igazi hangsúly, hanem a szerteágazó egészen, amiben a szereplők sorsa
alakul, rendeződik. Ennek az „egésznek” a szimbolikus jelképe a Mexikó, a
kocsma, amelynek a főszereplők törzsvendégei lesznek, az a hely, ahova sokkal
inkább hazatérnek, mint gyermekkoruk, szüleik otthonába.
(forrás: pinterest.ru) |
Itt meg kell
említenem, azt a zseniális szerkezeti felépítést, amivel Szeifert vezeti ezt a
történetet a különböző helyszínek és idősíkok között. Ahogy írtam is fentebb,
nincsenek fejezetek, nem jelzi semmi, hogy most kinek az epizódja következik,
melyik idősíkban vagyunk, hanem valami vékony cérnaszál mindig áttekeredik az
egyik gondolati egységből a másikba. Például egy szülővel történő
telefonbeszélgetés lavinaszerűen elindítja a főszereplőnkben a múltról való
gondolkodást, ezáltal beleláthatunk gyermekkorának fontosabb történéseibe. De igazán jól ezt
bravúros felépítést nem lehet elmagyarázni, ezt olvasni kell.
Aztán,
ha a kettősségeknél maradunk, ez jellemző arra is, ahogy a különböző társadalmi
viszonyokról vagy jelenségekről „nyilatkozik” az író. Érezhető, hogy a regény nagyon
fontos része ezeknek a problémáknak a kiemelése, még inkább súlyt kap tőle az a
sok egyéni történet, amit olvashatunk: alkoholizmus, drogfogyasztás, az
egészségügy helyzete, de szóba kerül többek között a vörösiszap–katasztrófa,
vagy a West Balkán – tragédia. Amiatt beszélek itt is kettősségről, mert tényleg
nagyon jelentős szerepet kapnak ezek a történések a könyvben, mégis úgy
érezhető, hogy a szerző éppen csak belenyúl ezekbe témákba, hogy, mint a
felzaklatott hangyabolyban a hangyák, sokfelé induljanak el a gondolataink
mindenféle didaktikus útmutatás nélkül.
Vörösiszap - katasztrófa (forrás: Wikipédia) |
Egy kiragadott példát említenék. A
könyvnek egészen az elején olvashatjuk ezt a gondolatot: „Grafit számára, amikor ezeknek az embereknek még csak a könyökéig ér,
semmi sem természetesebb annál, mint hogy a felnőttek bort meg cigarettát
vásárolnak, és hogy a kerítés nélküli házak lakóinak olyan egyforma pinceszaguk
van. Grafitnak nem jut eszébe, hogy lehetnének másmilyenek is, nem gondolja,
hogy egyik felnőtt ne lenne éppen olyan, mint a másik.” Számomra ebben a
sorban úgy tűnik, hogy Szeifert arra próbálja irányítani a figyelmünket, vagy
gondolatmenetünket, hogy a nagymértékű alkoholfogyasztás mennyire
elfogadhatónak tűnik bizonyos körökben, helyzetekben és sokakban fel sem merül,
hogy itt tömegek alkohol betegségéről beszélünk. Ugyanakkor az egyetlen igazi „menedéket”,
biztonságot, valós szociális hálót még a legelesettebbeknek is az a kis
közösség jelenti a regényben, akik napról napra összegyűlnek a kocsmában, és
sörös -, feles poharaik mellett válnak szinte egy családdá. Mert ezek mégiscsak
hús – vér kapcsolatok.
(forrás: dreamstime.com) |
Nagyon
sok mindent lehetne írni még erről a regényről, rengeteg rétege van, amiről
órákat lehetne beszélgetni. A történetbe már így is túl mélyen belementem, így
ezen felül még egy dolgot emelnék ki, ahol szintén visszatérnék kicsit a
kettősségre. Ez pedig a könyv nyelvezete. Egyfelől nagyon nyers, néhol egészen
vulgáris vagy tényekre szorítkozó a szöveg, másrészről viszont, - pont úgy,
ahogy a történetszövésben is izgalmas átvezetéseket találunk – olykor a szöveg
nyelvezete is átfolyik valami egészen líraiba, észre sem veszed, hogy szinte
verset olvasol. „A város elhagyatottabb,
csúnyább végén, a szélső utca hosszúkás kertjei az erdővel határosak, azokon
túl, már szinte nem is a településhez tartozóan állnak a kerítés nélküli házak.
Telente csupa csend volt ott minden, és ha az ember haladt befelé az erdőben
száz – kétszáz métert, már legföljebb a magas lábazatú, egyforma családi házak
kutyáinak ritkásan kopogó ugatása hallatszott oda.”
Nem
vagyok műértő, a kortárs magyar irodalomban is nehezen találom meg magam,
nehezen találom meg azokat az olvasmányokat, amikre azt mondhatom, hogy valóban
engem szólítanak meg. A Mi van veletek, semmi? viszont hozzám szól, megérint, sőt
sokszor érzékeny pontokra tapint. Azt gondolom, hogy ez egy olyan regény, ami a
30 – as, 40 – es korosztályhoz tud leginkább közel kerülni, és nagyon jó ajtó
lehet ahhoz, hogy belépjünk a hazai szépirodalom rengetegébe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése