Erős lemaradásom van a
kortárs magyar irodalom kapcsán, úgyhogy legutóbbi akciós líra kuponomat arra
áldoztam, hogy ezt a hátrányt valami módon minél hamarabb behozhassam. Be is
táraztam szebbnél szebb könyvekből, bár
némi aggódással, mivel emlékeim szerint a kortárs hazai irodalom túl drámainak,
tragikusnak tetszett mindezidáig. Bíztam azért benne, hogy sikerült egy
könnyedebb válogatást összeállítani, de sajnos rögtön az első olvasmányom során
kiderült, hogy tévedtem.
Nem volt könnyű
olvasmány ugyanis Grecsó Krisztián Jelmezbál című könyve, és igen, sajnos kissé
sötét is volt. Aztán egy kis gondolkodás után arra jutottam, hogy ez nyílván
nem véletlen, és kutakodni kezdtem. Egy friss idei cikket találtam erre
vonatkozólag, méghozza az Eurostat egyik kutatását, amelyből kiderül, hogy
Magyarországon a legtöbb a depressziós ember az egész Európai Unióban. (Nem
mélyedtem el tudományos bizonyítékok kutatásában, szóval nem veszem rossz
néven, ha esetleg valaki kijavít.) Így tehát nem csoda, hogyha a magyar
valóságról akar valaki írni, akkor ott előbb – utóbb előkerül ez a téma is;
ahogy maga Grecsó fogalmazott: az eredendő szomorúság.
No, nem azért, mintha a
regény a depresszióról szólna, egyszerűen csak ilyen a hangvétele, sokszor
lehangoló, nyomasztó, elszomorító. Mondhatnám divatosan, és talán tényleg ez is
a legjobb szó rá: behúz. A fülszövegből
annyi derül ki, hogy a történet onnan indul, hogy két lányt holtan találnak egy
faluban, a hatvanas években; egy
harmadik pedig még él, mikor ráakadnak, de mire megérkezik az orvos, nem
találják. Innen aztán évtizedeket ugrunk az időben, amikor is az eltűnt lány egykori szerelme Budapesten egy váratlan
találkozás után rájön, hogy mi is történt akkor régen valójában.
Ez egy nagyszerű
fülszöveg az olyan olvasóknak, mint én, vagy mint az anyukám, akik kicsit sem
szeretjük tudni, hogy mi fog történni az éppen olvasott könyvben. Ez a történet ugyanis a legcsekélyebb
mértékben szól erről, mondhatni ez csupán egy rövid kis epizódja annak a
hatalmas nagy egésznek, ami erről az alapról elindul. Grecsó Krisztián könyve
szerkezetileg ugyanis egészen úgy néz ki, mintha különálló novellákat olvasnánk,
méghozzá nagyon jó novellákat. Legtöbbjük önmagában is helytállna. És éppen
mikor kezd lankadni a figyelmünk a sok külön álló történetet olvasva, egyszer
csak azt vesszük észre, hogy előbukkannak újra egyes szereplők, akikről néhány
oldallal előbb már olvashattunk. Néha
szorosan kapcsolódnak a szálak, máshol viszont egészen laza szövésűek. Már ez is elég ok lenne ahhoz, hogy az ember
időnként előrelapozzon a könyvben, de ehhez még hozzáadódik az, hogy a
történetvezetés egyeltalán nem lineáris, évtizedeket ugrálunk ide – oda az
egyes epizódok között. De az már a mi
dolgunk, hogy kitaláljuk, hogy éppen melyik idősíkban járunk. Több helyen is olvastam, hogy ez a mozaikos
szerkesztésű történet nem tetszett az olvasóknak, részben meg is értem, hogy
miért. Ugyanis én egy nap alatt olvastam el a könyvet, így nagyon fejben tudtam
tartani a szereplőket, az idősíkokat (persze még így is csaltam néha). De ha
valaki részleteiben olvassa a regényt, - mert végülis a sok kis történet egy komoly
regénnyé növi ki magát -, annak bizony fejtörést okozhat összekötni a szálakat.
Még annak ellenére is, hogy egyszerre olvastam végig az egészet,
megfogalmazódott bennem a gondolat, amikor a végére értem, hogy most el kellene
még egyszer olvasnom az egészet. És nem kétséges el is fogom egyszer, mert
számomra nagy élmény volt. (Grecsó Krisztián készített egy szemléltető ábrát a
történethez, amelyben a rokoni, baráti, szerelmi szálakat levezeti. Ezt én nem
csatolom ide, mert nekem pont az jelentette az élvezetet, ahogy ezeket az
összekapcsolódásokat felfedeztem. De ha valakit mégis érdekel, az keresse meg
az író facebook oldalát.)
Többek szerint is a Jelmezbál Grecsó Krisztián legjobb könyve |
Ahogy írtam tehát,
különálló kis történetekről van szó, amelyek aztán izgalmas, váratlan
fordulatokkal szépen lassan egymásba fonódnak. Mégcsak fő történeti szál
sincsen igazán, csak epizódok hol erősebb, hol halványabb összekapcsolódásai
alakítják ki az egészet, az életet. Attól válik igazán izgalmassá a Jelmezbál,
hogy megláthatjuk benne, hogy egészen apró mozzanatok, részletek, hogyan
képesek befolyásolni az emberek életét, hogyan determinálja a múlt a jövőt.
Grecsó rávilágít nagyon valós és emberi szorongásokra, amelyeket képesek
vagyunk gyerekkorunktól fogva hordozni magunkkal. A megfelelni vágyás okozta
frusztráció és aggodalom, az egyén önmaga felé irányuló túlzó elvárásai gyakori
témái az epizódoknak, mégha olykor burkoltan is jelennek meg. De ettől kézzelfoghatóbb
kérdéseket is boncolgat: emberi kapcsolatokról, a családi kötelékről, hitről és
egyházról, halálról, szexualitásról, függőségekről olvashatunk a regényben. Nem
filozófiai gondolatmeneteken keresztül gondolkodunk ezekről a témákról, hanem
emberi sorsok, tragédiák megismerése során. És attól különösen szép az egész,
hogy miközben olvasunk egyfelől olyan, mintha a szomszéd néni, a volt
osztálytársnőd, az egykori tanárod, vagy a kocsmáros mesélne, szóval bárki,
akármelyikünk – és közben mégsem, mert az egész valóban szépirodalom, néhol már
már költőien szép. (Bár hozzáteszem, néhol nem túl költőien nyers is.)
Ízelítő |
Jó könyv a Jelmezbál, és mivel nincs a kortárs
irodalomból sok olvasmányélményen, így azt gondolom, hogy más viszonylatban
tekintek a könyvre, mintha lenne. Úgy érzem, hogy Grecsó Krisztián könyve jó
folytatása annak az irodalmi hagyománynak, amit Kosztolányi, Móricz vagy Németh
László folytatott. Mindannyiuk munkájának hatását érzem ezen a regényen, bár
lehet, hogy csak remélem. Mindenesetre az biztos, hogy, aki a fent említett
írók bármelyikét is kedveli, annak ajánlom, hogy olvassa el a Jelmezbál című
kötetet. Aki a kortárs írók közül inkább Lakatos Leventét preferálja, nos, az
keressen valami más elfoglaltságot Grecsó Krisztián könyve helyett.
Remek kedvcsináló, vagy inkább kihívás? Mert én nem egy nap alatt fogom elolvasni.
VálaszTörlés(Sajnos jól tudod, a napokban hallottam egy hírekben a rádióban: Magyarországon van a legtöbb a depressziós ember az egész Európai Unióban.)